به گزارش ایوان کتاب به نقل از نیشن، آمازون در سال ۱۹۹۴ اولین بار کارش را با فروش آنلاین کتاب آغاز کرد و حال تبدیل به یکی از غولهای صنعت فروشگاههای آنلاین در جهان شده است که سرمایه اصلی آن از همه شرکتهای موجود در جهان بیشتر شده است. در سالهای اخیر آمازون با راهاندازی پلتفرمهای گودریدز و اودیبل و ۱۶ شرکت انتشاراتی در حال حاضر تقریباً نیمی از کتابهای چاپشده در آمریکا را میفروشد که البته بسیاری از کارشناسان حوزه کتاب و ادبیات چندان با این سهم بزرگ موافق نیستند.
آمارهای عجیب و غریب فروش یک کتاب نوشته شده توسط «مککنزی اسکات» همسر سابق جف بزوس، موسس آمازون و «عصر الماس» نیل استفنسون نویسنده وابسته به بزوس نشان میدهد که این سلطه بر بازار کتاب چندان هم بدون هدف انجام نمیشود. کتابهای اسکات پنجاه برابر بیشتر از داستانهای رولینگ فروخته و شاید همین یکی از دلایل اصلی چاپ کتاب «مارک مکگورل» درباره آمازون باشد.
مکگورل نویسنده و استاد ادبیات دانشگاه استنفورد آمریکا اخیراً در کتابی با عنوان «رمان در عصر آمازون» اعتقاد دارد این فروشگاه عظیم کتاب و همه چیزهای دیگر هرطوری که میخواهد جریان داستان در زندگی بشر را تغییر میدهد و مینویسد این شرکت با تمام جزئیات و فرآیندهای تجاری خود در حال تغییر روند علاقه به داستانها و رمانها در عصر حاضر است. درواقع آمازون با سیستمهای پیچیده خود شرایطی برای محبوبیت کتابهای مورد علاقه خود در دیدگاه مشتریان و کاربرانش فراهم کرده است که به عقیده استاد دانشگاه استنفورد این روند باعث تغییر رمانها و حتی سبک نوشتن نویسندگان شده است.
مکگورل در کتابش مینویسد: اگر به روند چند سال اخیر فروش کتاب، داستان و رمانها کرده باشید، متوجه خواهید شد که بسیاری از رمانها با ارزش ادبی در رقابت با دیگر داستانهای مورد علاقه مسئولان آمازون کمتر فروش میروند و در حقیقت فرهنگی که آمازون ایجاد کرده است باعث پرفروششدن رمانها میشود. آمازون تعیین میکند که چه رمانی و چه نویسندهای محبوب شود و حتی کاربران و خوانندگان نیز از این مسئله آگاهی ندارند.
ظهور داستانهای آنلاین و نویسندههای آنلاین سرویسهای کتابخوان کیندل موجب مستحکمشدن این فرهنگ خودساخته آمازون شده است که میتوان آن را به فیل بزرگشده اتاق تاریک زندگی ادبیات معاصر تشبیه کرد و این همان چیزی است که باید بگوییم که نوعی ژانر جدید در تاریخ ادبیات جهان ایجاد شده است. کتابخوان کیندل همه چیز را برای خواندن داستان راحت کرده و علاقه بیشتر قشرها حتی پیرترها نیز به این پدیده باعث شده آنها داستانها را بهراحتی منتشر کنند و به خورد مخاطبهایشان دهند.
استاد ادبیات دانشگاه استنفورد اعتقاد دارد بسیاری از داستانها و رمانهای موجود در کیندل و فروشگاه آمازون لزوماً آنهایی نیست که ما دوست داریم؛ ولی وضع موجود همین است که آنها تعیین میکنند. آنها زندگی راحت را برای ما فراهم میکنند و خواندن رمانهای کمهزینه با امکاناتی مثل بزرگکردن فونتهای داستان یکی از همین چیزهایی است که روزانه در معرض مخاطبان قرار داده میشود. موج بزرگ و هر روزه رمانها و داستانهای ارزان قیمت آمازون در معرض ساحلنشینان مرفه موجب شده که کیفیت داستانها کمتر شود.
ثبت دیدگاه