پیشنهادهایی برای نمایشگاهی که مردم قیدش را زدند
شناسه : 1193
1
منوچهر علیپور به مشکلاتی که موجب شد بسیاری از مردم که خواهان کتاب بودند، در روز اول برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصلا قید درخواست‌های‌شان را بزنند اشاره می‌کند و از پیشنهادات خود، به ویژه ضرورت حمایت از مصرف‌کننده برای دومین دوره این رویداد می‌گوید.
ارسال توسط :
پ
پ

مدیر نشر تیرگان و نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تجربه‌های خود از شرکت در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب و همچنین پیشنهادهایی برای بهبود مشکلات در دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: نمایشگاه مجازی کتاب حرکت بسیار ارزشمندی است چرا که همه مردم و اهالی فرهنگ در سطح کشور می‌توانند به دنبال کتاب مورد نیازشان بگردند. در واقع این رویداد، از نظر دسترسی همه مردم به کتاب کار بسیار مفید و ارزشمندی بوده است. در این نمایشگاه به نوعی عدالت رعایت می‌شود و هر فرد می‌توانست بگردد و هر کتابی را که می‌خواست خیلی راحت در سایت بررسی، پیدا و درخواست کند.

او در عین حال بیان کرد: اما یکی از مشکلاتی که پارسال پیش آمد، این بود که در همان روزهای اول، بنا به دلایلی بارهای اضافه روی این سامانه نصب بود که موجب شد سایت عملکرد خیلی خوبی نداشته باشد و بسیار کند باشد. بسیاری از مردم که خواهان کتاب بودند، در روز اول اصلا قید درخواست‌های‌شان را زده بودند.

علیپور با یادآوری اختلالات موجود در سایت نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اظهار کرد: به نظر می‌رسد که وزارت ارشاد می‌تواند حمایت بیشتری از ناشران انجام دهد. به نظر می‌رسد  نرم‌افزارهایی را نصب می‌کنند تا اطلاعات کافی نسبت به نوع کتاب‌ها، شیوه خرید مردم و … داشته باشند، اما می‌توانند این‌ها را محدود کنند و به یکی‌دو سازمان که وظیفه‌شان است، بسپارند و دیگران هم کارهای خودشان را انجام دهند. من خبر دارم که پارسال به خاطر این مسئله بخش اعظمی از دانشجویان در یکی‌دو روز اول قید کار را زدند و علاقه‌ای به آن نداشتند. اما خوب است که یک دانشجو بی‌این‌که به تهران بیاید، از شهر خودش کتاب‌های مورد نیازش را درخواست کند و تحویل بگیرد.

این ناشر همچنین به عملکرد پست در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: کار پست هم خوب بود، اما می‌توانستند عملکرد بهتری هم داشته باشند و سریع‌تر بیایند و کتاب‌ها را تحویل بگیرند.

او همچنین بیان کرد: فرصتی هم که وزارت ارشاد برای ارسال کتاب‌ها به ناشران می‌دهد، به نظر کافی نیست. چون بعضی از کتاب‌ها در همان چند روز اول تمام می‌شدند. با توجه به این‌که وضعیت فروش ناشران خیلی مناسب نیست، تیراژهای‌شان به صورت دیجیتالی چاپ می‌شود و کم است. اگر وزارت ارشاد این فرصت یک‌هفته‌ای را افزایش دهد تا اگر کتابی نایاب بوده یا تمام شده، ناشر فرصت بیشتری برای چاپ مجدد داشته باشد و آن را در اختیار درخواست‌کننده قرار دهد، در این صورت، به نظر می‌رسد که امسال وضعیت نمایشگاه بهتر خواهد شد.

منوچهر علیپور همچنین درباره نقاط مغفول‌مانده در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، با توجه به ظرفیت فضای مجازی یا تجربه کشورهای دیگر با اشاره به ضرورت حمایت از مصرف‌کننده گفت: وزارت ارشاد برای دانشجویان، اعضای هیئت علمی و… مبلغ بنی را اختصاص داده است. این کار را برای مردم عادی هم می‌توانند انجام دهند. باید سبد دریافت کتاب را به نوعی گسترش دهند. امروزه فقط دانشجو یا دانش‌آموز کتاب نمی‌خواند. سایر اقشار ممکن است حتی بیشتر کتاب بخوانند. وزارت ارشاد یارانه‌ای در این بخش هم اختصاص دهد یا به‌گونه‌ای توده مردم را برای خرید کتاب تشویق کند. فضلا کتاب‌ مورد نیازشان را تهیه می‌کنند، دانش‌آموزان و دانشجویان دنبال کتاب هستند. اما اگر یارانه‌ای به عامه مردم بدهند، باعث می‌شود میزان استقبال چندبرابر شود. سال گذشته مردم از این بابت گله می‌کردند که چرا وزارت ارشاد کمکی نمی‌کند تا ما بیشتر کتاب بخریم. اگر این گستردگی و حمایت را بیشتر کنند، بد نخواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.