کتاب متقن‌ترین تکیه‌گاه تولیدات تصویری است
شناسه : 3741
4
علی رمضانی در مراسم «کتاب و سینما»: مراسم «کتاب و سینما» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار، عصر دیروز ۲۹ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۸ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : ایبنا
پ
پ

به گزارش ایوان کتاب؛ مراسم «کتاب و سینما» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار عصر دیروز ۲۹ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۸ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران این مراسم با پخش تیزر جشنواره  و سپس فیلم معرفی ۸ عنوان از کتاب‌های تازه منتشرشده انجمن سینمای جوانان ایران ادامه یافت.

این مراسم با اجرای مهدی آقا موسی تهرانی آغاز شد. او با یادی از استاد داریوش مهرجویی و شهدای فلسطین به مهمانان خیر مقدم گفت. مجری ضمن اعلام برنامه از سعید پور اسماعیلی دبیر چهارمین همایش فیلم کوتاه تقاضا کرد  پشت تریبون بیاید. سپس پوران اسماعیلی ضمن تشکر از خانه کتاب و رونمایی از کتاب «چهارمین همایش‌ها» از خانه کتاب و حمایت‌هایش تشکر کرد. او در ادامه از انتشارات ایجاز، آبان و جیکان تشکر کرد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: اگر قرار باشد در تولیدات تصویری به چیزی تکیه شود، متقن‌تر از کتاب نیست و تلاش می‌کنیم رابطه دو طرفه کتاب و سینما را تقویت کنیم. صنعت کتاب بسیار صنعت پر رونقی است.

وی افزود: اگر قرار باشد در مجموعه تولیداتی که اتفاق می‌افتد اولویت‌گذاری کنیم تولیدات تصویری در اولویت هستند. انجمن هم بخش «سینما کتاب» را در نمایشگاه کتاب امسال با نمایش فیلم‌های اقتباسی برگزار کرد. ما در جشنواره گذشته موضوع را پیگیری کردیم و هدیه‌ای هم به بخش «کتاب و سینما» تقدیم کردیم. 
 مدیر عامل خانه کتاب تصریح کرد: به همه عزیزانی که در این حوزه کار کردند تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم شاهد آثار ویژه‌تری باشیم.

در ادامه مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: خیلی خوشحالم به مقوله پژوهش و اقتباس توجه داشته‌اید.

وی افزود: ممنونیم از خانه کتاب که دو دوره است در مقوله اقتباس به ما کمک کند. فیلم کوتاه نماینده سینمای اندیشه‌ورز ماست که باید پر رنگ‌تر بشود. امسال  ۹۵ فیلم کوتاه اقتباسی داشتیم که از میان‌ آن‌‌ها ۱۶فیلم انتخاب شده و امروز به دو اثر جایزه‌ای تعلق می‌گیرد. 

سپس از تعدادی از نویسندگان و مترجمان کتاب‌های تازه انجمن سینمایی به روی صحنه آمدند و توضیحاتی درباره آثار خود ارائه کردند.

سعید هاشم‌زاده نویسنده کتاب در خصوص کتاب «چهل سالگی» که ۳۹ دوره را مرور کرده گفت: این کتاب یک مروری تاریخی است بر ۳۹ دوره جشنواره  فجر که گردآوری، پژوهش و نکاتش حدود ۱۰ ماه زمان برد و گردآوری و مدریت این کتاب را به عهده داشتم. شخصا فکر می‌کنم با هر پدیده‌ای روبه‌رو می‌شویم گریزی نداریم با تاریخ آن آشنا باشیم یعنی آشنایی با جشنواره فیلم کوتاه تهران.

مجید کیانیان نویسنده کتاب «ساخت فیلم کوتاه با بودجه صفر» عنوان کرد: کتاب بر اساس یک نیاز در فیلم کوتاه انتخاب و ترجمه شده است و به بررسی حوزه تخصصی فیلم کوتاه را پرداخته است. این کتاب متمرکز بر فیلم کوتاه و مبتنی بر نیاز‌های روز است که در عنوان کتاب یک دوگانگی ایجاد می‌کند. منظور این نیست که تولید فیلم کوتاه هزینه‌ای ندارد، منظور این است ما می‌توانیم با هزینه شخصی خودمان با نکاتی که در کتاب آمده فیلم خودمان را تولید کنیم و آنچه تعیین‌کننده موفقیت است خلاقیت و مدیریت و هماهنگی عوامل است. مخاطب فیلم کوتاه دنبال بهترین ابزار نیست چون می‌داند با جوانی روبه‌روست که وسیله و تجربه ندارد.

پیمان فلاحی نویسنده کتاب «داستان در فیلم کوتاه» در خصوص این کتاب گفت: از عنوان کتاب مشخص است کلیت و اهمیت داستان چیست.  در سینمای داستانی خود محتوای داستان بر هر چیزی اولویت دارد. هر کدام از ما هر وقت سعی کردیم  داستانی بگوییم سختی‌هایی داشتیم. متاسفانه ما از سنت‌ها و ذخایر فرهنگی فاصله گرفتیم. شاید غلبه تصویر جای داستان را گرفته است. هر داستانی یک مولفه‌‌هایی دارد. نویسنده خود  در دانشگاه کانادا مسئول پیچینگ است و به همین دلیل آسیب شناس خوبی برای داستان نویسی و فیلم نامه نویسی است.

پیمان شوقی نویسنده کتاب «داستان چگونه فیلم می‌شود» درباره این کتاب گفت: مهم‌ترین چیزی که در کتاب سعی کردم رعایت کنم این بود که محتوای آکادمیک و تایید شده را به صورت مختصر و موجز به دست مخاطب برسانم تا از حوصله افراد خارج نباشد.

همچنین علیرضا بختیان نویسنده کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه» درباره این کتاب گفت: من بیشتر در زمینه تصویر کار می‌کنم. این اولین کار کتابی من است. در بحث متن فیلم‌نامه مشکل داریم و اگر هم از اقتباس صبحت شده کارگردانان خیلی به کتاب وفادار نبوده‌اند. در طی این پژوهش فیلم‌های بررسی شده در انجمن را که مربوط به سال ۹۰ به بعد بوده‌اند را در نظر گرفتیم و فیلم‌های اقتباسی این زمان را بررسی کردیم و قرار است فیلم‌های این جشنواره را هم به آن اضافه کنیم که در آینده منتشر خواهد شد. 

در ادامه شش اثر نامزد دریافت جایزه بخش کتاب و سینما به شرح زیر معرفی شدند:
«خوانا بنویسید» 
«صوراحیل»
«فیل سفید»
«قو»
«کینوپیو»
«نام نام خانوادگی»

در این مراسم همچنین دیپلم افتخاربهترین  فیلم اقتباسی نفر سوم به اسماعیل عظیمی برای فیلم «صوراحیل» اهدا شد.

اسماعیل عظیمی پس از دریافت جایزه مطرح کرد: این فیلم برگرفته از کتاب مهدی شریفی از داستان نویسان جوان است که هنوز منتظر نشده است.

جایزه نفر دوم در بخش مسابقه «کتاب و سینما» به نازنین چیت‌ساز برای فیلم «نام و نام خانوادگی» اهدا شد.

همچنین در این برنامه مطرح شد: جایزه فیلم‌نامه اقتباسی هم به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در هفته کتاب به صورت مشترک از خانه کتاب و انجمن سینمایی جوانان ایران به برگزیده تعلق می‌گیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.